poniedziałek, 13 stycznia 2014

Gminne śmieci

Witam czytelników mojego bloga. Składam spóźnione ale szczere życzenia na ten Nowy 2014r. Życzę Wam i sobie również aby ten rok był dużo lepszy od ubiegłego.

Po licznych interwencjach kierowanych do mnie muszę na blogu poruszyć sprawę odbioru śmieci organizowaną przez urząd miejski w Ryglicach. Obecne zamieszanie w tym temacie bulwersuje wszystkich. Jak do tego doszło już po krótce wiem, a o szczegóły będziemy pytać Panią Burmistrz na najbliższej sesji w piątek 17 stycznia br.

Według nowej ustawy za odbiór i unieszkodliwianie śmieci zebranych od mieszkańców odpowiada gmina.

Co to gmina i jak działa to też muszę wyjaśnić, ponieważ niektórzy wrzucają  wszystko( radnych, burmistrza) do jednego worka. Gmina to wspólnota samorządowa. Organami gminy są Rada i Burmistrz.

Rada jest organem stanowiącym( podejmującym uchwały, których projekty przygotowuje Burmistrz, oczywiście te projekty mogą radni zmieniać w głosowaniu na sesji).

Burmistrz jest organem wykonawczym ( wykonuje uchwały rady przy pomocy pracowników urzędu miejskiego). Burmistrz zarządza gminą jest jak gospodarz w każdym domu, to od niego zależy wiele spraw, od jego sprawności działania zależy czy mieszkańcom żyje się dobrze bez stresu.

Po co to wszystko piszę, zadacie sobie takie pytanie, a po to aby objaśnić Wam procedurę odpowiedzialności za działania w gminie.

Większość z Was interweniujących do nas radnych winę za wszystko co w gminie złe przypisujecie właśnie nam radnym. Słyszy się, że tak to Wam tłumaczą  w urzędzie. Organem wykonującym decyzje rady jest Burmistrz i to jego sprawa jak to zorganizuje, od jego jej zaradności zależy jak obsługiwani są mieszkańcy.

Wróćmy do tematu naszych "kochanych"  śmieci.  W ubiegłym roku ruszyła sprawa płacenia za śmieci przez wszystkich i odbioru z każdego gospodarstwa. Ustaliliśmy jako rada na sesji (w wielkim zamieszaniu ogólnopolskimi i nie tylko bo mieliśmy też zamieszanie gminne) stawki za śmieci na poziomie 27 zł za śmieci segregowane i 42 zł za śmieci niesegregowane od każdego gospodarstwa. Po przetargu okazało się, że  zebranych pieniędzy od mieszkańców jest za mało. Po prostu nie trafiliśmy  z ceną( wszystko to jest robione na oko, bo tak rząd skonstruował ustawę co nie jest winą radnych).

Wszystkich zebranych pieniędzy od mieszkańców ma wystarczyć na minimum cztery zadania. Jedno to zbiórka i wywóz śmieci przez firmę, która wygrywa przetarg na wywóz. Drugie zadanie to obsługa administracyjna przez urząd całego systemu zbiórki śmieci: księgowanie, windykacja od niepłacących itp. Trzecie zadanie to organizacja selektywnej zbiórki odpadów w ramach Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Czwarte to zbiórka śmieci wielkogabarytowych. Tak, że płacimy nie tylko za to, że przyjadą i zabiorą nam z podwórka śmieci, płacimy na cały system śmieciowy funkcjonujący w gminie. Taki tort przygotował nam rząd pod dyktando UE.

Przetarg w roku ubiegłym był ogłoszony na pół roku bo terminy inaczej już nie puszczały(nie jest to też wina rady).

Zaraz po załatwieniu tych spraw na 2013r. informowaliśmy Panią Burmistrz aby szybko zabrać się za przygotowanie przetargu na rok następny. Sugerowaliśmy aby zrobić to zaraz po wakacjach. Po krótkim okresie próby można pewne sprawy jeszcze doregulować. Niektórzy mieszkańcy zwłaszcza z gospodarstw 1-2 osobowych interweniowali, że płacą za dużo, że nie mają śmieci. Pewne było, że od nowego roku musimy podnieść opłaty pomimo protestów mieszkańców ponieważ ustawa mówi, że system ma się samofinansować i gmina nie może do tego dopłacać.

Pierwsze spotkanie wszystkich radnych z Panią Burmistrz odbyło się 5 września ubiegłego roku. Pani Burmistrz przekazała nam swoje sugestie, my swoje to znaczy mówiliśmy o tym aby stawki nie były zbyt duże. Radni cierpliwie czekali na projekty uchwał w tej sprawie przekazane przez Burmistrza. Czekali, czekali i doczekaliśmy się sesji nadzwyczajnej w dniu 4 listopada na której mieliśmy podjąć uchwały o stawkach i inne uchwały potrzebne aby system zadziałał od nowego roku. Na pytanie dlaczego tak późno, otrzymaliśmy zapewnienie od Pani Burmistrz, że urząd ze wszystkim zdąży.

Zaproponowane stawki zostały skorygowane i były zależne od liczby osób w gospodarstwie i wynosiły:

za śmieci segregowane.

1 osoba 10 zł, 2-3 osoby 20 zł. 4-5 osób 30 zł. 6 i więcej osób 35 zł .

Za śmieci niesegregowane stawka 2 razy większa co miało za zadanie zobligowanie ludzi do segregacji bo tak wymaga ustawa.

Na wniosek Pani Burmistrz zmieniono też system odbioru to znaczy ilość wywozów 1 raz w miesiącu segregowane, oraz pozostałe śmieci po segregacji 1 raz w miesiącu. Zwiększenie ilości wywozów spowoduje podniesienie stawek sugerowała radnym Pani Burmistrz. Radni zaproponowali aby od mieszkańców, którzy nie będą segregować też wywozić 2 razy w miesiącu.

W związku z tymi zmianami nastąpiła zmiana deklaracji pisanej przez mieszkańców. Od nowego roku musi być nowa.

Po przetargu, który otwarto na poczatku grudnia okazało się po podliczeniu przez urząd, że prawdopodobnie zabraknie tych pieniędzy i trzeba podnieść stawki (cały czas mówimy o wirtualnych pieniądzach bo tak na prawdę nikt nie jest w stanie policzyć ile tych pieniędzy wpłynie). Dlaczego tak jest?, bo najpierw jest przetarg, a później pisanie deklaracji - chora ustawa.

Na sesji nadzwyczajnej 18 grudnia zostały podniesione stawki, ale tylko niektóre ponieważ radni nie zgodzili się na podniesienie wszystkich. I tak gospodarstwa 2-3 osobowe zapłacą 22 złote na miesiąc, 4-5 osobowe 32 złote. 6 i więcej 37 zł. za śmieci segregowane. Pozostałe stawki zostały takie jak uchwała z listopada.

Zbliżał się okres świąt i koniec roku, a tu trzeba dograć umowę z firma ustalić nowy harmonogram wywozu śmieci na 2014r i wiele jeszcze spraw.  Wszystko zwlekali i weszliśmy w nowy rok z wielką niewiadomą bo to wszystko jest organizowane na nowo. Ludzie śmieci mają nie wiedzą kiedy zabiorą, co robić jak robić.

Brak informacji z urzędu do mieszkańców choćby  poprzez sołtysów, tablice ogłoszeń, a nawet ambonę w kościele to jeden z zarzutów. Jest od kilku dni harmonogram na stronie internetowej gminy, ale z tego co słyszę dla niektórych zbyt skomplikowany.  Urząd musi ludziom wytłumaczyć na czym będzie polegała zbiórka śmieci w 2014r. a nie myśleć, że ja urzędnik wiem to i oni powinni wiedzieć. Oprócz harmonogramu powinna być  informacja ale za to odpowiada Burmistrz i Sekretarz.

Jutro napiszę o harmonogramie bo ze strony urzędu możecie się prawdopodobnie nie doczekać.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz